CAPITOLUL 1: MORFOLOGIA ANALITICÃ NUMERICÃ
(continuare)
1.3. Metode de prelucrare (continuare)
p. 26
1.3.3. Graficele cu două
coordonate
Realizarea unei tipologii plecând de la analiza unor
grafice cu două coordonate nu este deloc o noutate. I. P. Rusanova făcea acest
lucru încă din anii 70. Măsurile cercetătoarei sovietice sunt cu totul 6: două
înălțimi (cea totală și cea inferioară, numite simplu H și H1) și patru
diametre (gură, gât, maxim și bază, numite la fel de simplu de la D1 la D4)[44].
Cele șase măsuri sunt combinate în câteva criterii
morfologice, de pildă H1/H[45] (ceea
ce, prin împărțire, generează un număr real, ca expresie a unei proporții), D3/D2, D4/D2 sau D3/H1. Aceste
criterii nu sunt foarte departe de cele enunțate de Sistemul Compas[46]: H1/1 este expresia invers proporțională
a Is/I; D3/D2 este Ls; D4/D2 este SL (un criteriu secundar);
D3/H1 este similar cu _Is/a (criteriu suplimentar, a se
revedea, eventual, § 1.1.2., 1.1.3.
și 1.1.6., sau secțiunea
I a Anexelor). Până aici lucrurile sunt, principial, la fel. Diferența
începe la ce face Rusanova pe grafice[47].
Cele două criterii, așezate fiecare pe câte o axă de coordonate (fig. 13), sunt interpolate, subiecții
primind o poziție în geografia graficului. Funcție de distribuțiile pe care
le constată, câmpul grafic este împărțit în mai multe grupe (cu litere rusești,
de la A la E), delimitate de dreptunghiurile de definiție (x = [de la...
la...]; y = [de la... la...]). Calitatea acestor departajări este discutabilă,
fiindcă nu pare a se ține cont de concentrările de piese, în dreptunghiul G
(dreapta sus) fiind sigur două grupe distincte. Dar nu acesta este răul cel
mare. Mai rău este că această clasificare bună-rea obținută pe studiul
pieselor din Ucraina și Podolia[48],
este aplicată tale-quale ceramicii
din Cehia și Slovacia[49],
de exemplu, aceste piese fiind înregimentate, automat, în una dintre grupele
stabilite pentru Ucraina, fără nici un efort de a înțelege grupele morfologice din Cehia și Slovacia. Aceste practici, în
afară că mărturisesc un anume imperialism cultural (de înțeles, la urma urmei),
împiedică înțelegerea reală a relațiilor culturale, a conexiunilor și a diferențelor.
Cu asemenea metode se poate demonstra și că ceramica din Madagascar este tot
arhaic-slavă, sau măcar de inspirație... Nici nu este de mirare că se vorbește
încă, după 60 de ani de la publicarea studiului lui Borkovski, de cultura Praga, și despre siturile din
Slovacia, dar și în legătură cu ceramica ucrainiană. Sigur, între produsele
ceramice din arealul slav primitiv există certe legături pe care le vom
dezbate pe larg la momentul potrivit care ar justifica un nume cultural
generic (cultura slavă arhaică,
poate?), dar nu unul care, oricât de convențional ar fi, sugerează celor puțin
avizați că oala de Praga și cea de Korceak ar fi cam același lucru. Nu prea
este...
Aceste probleme de procedură nu pot umbri rolul Rusanovei
ca deschizător de drum, mai ales că, așa cum este, metodologia aplicată i-a
permis să demonstreze diferențele morfologice fundamentale între produsele
arealului nord-ucrainian de cele ale culturii Penkovka[50],
generând o atitudine pozitivă față de studiile morfologice.
Din nefericire, unele slăbiciuni genetice ale sistemului
morfologic s-au agravat la unii epigoni. La
Metodologia Compas
de precizare a grupelor morfologice a unui lot presupune, de asemeni,
utilizarea graficelor cu două coordonate[53].
Alocarea se face procesual, adică pas cu pas. Exemplificarea se poate face cu
oricare din fișierele de lucru din Secțiunea
IV a volumului II. Vreme îndelungată am ezitat să hotărăsc care anume sunt
criteriile morfologice cele mai importante, fiindcă aspectul primului grafic
este fundamental pentru configurația ulterioară a grupelor. Am încercat, o vreme,
să plec de la analiza unghiurilor specifice (SU și St ), foarte
expresivă cultural[54];
am constatat însă că recipiente cu proporții foarte asemănătoare (dar cu o buză
altfel) ajungeau în grupe diferite.
Am încercat apoi alte variante, de pildă analiza lățimilor și formatelor, prin care să inițiez procesul de
clasificare; procedeul era bun, dar provoca o fărâmițare accentuată a
clasificării. Am ajuns apoi la concluzia că viziunea Rusanovei, deși cam
simplistă, e robustă, și că cele mai importante lucruri sunt proporțiile
generale ale vasului. Așa s-a ajuns la o schemă care, în linii mari, a fost
respectată în majoritatea cazurilor:
Etapa I. Proporții generale
(grupările diferite generează grupe diferite).
- grafic 1: proporțiile
înălțimilor, respectiv I/a (x); Is/I (y)
- grafic 2: proporțiile
diametrelor, respectiv f/a (x); k/a (y)
Etapa II. Formate
(elementele care se distanțează de grosul obiectelor unei grupe formează
subgrupe; în mod excepțional, elementele foarte contrastante sunt desemnate ca
grupe distincte)
- grafic 3: formatul superior,
respectiv Ls (x); Fs (y)
- grafic 4: formatul inferior,
respectiv Li (x); Fi (y)
Etapa III. Subgrupe
(diferențele de comportament a unei grupe, așa cum a fost stabilită până aici, generează
subgrupe noi, niciodată grupe noi)
- grafic 5: proporțiile
marginii, respectiv SM (x) și PIG (y)
- grafic 6: proporțiile
piciorului, respectiv ST (x) și PIT (sau IT, pe y)
p. 28
- grafic 7: unghiurile
specifice, respectiv SU (x) și St (y), cu varianta ts (y)
Procedura, pe care am numit-o în cascadă, constă din
delimitarea, pe graficul 1, a mai multor grupe (să spunem 5, care se
nomerotează de la 1 la 5). Aceste nume provizorii se iau în considerare pentru
graficul 2, în a cărei legendă putem vedea cele 5 grupe; este studiată
distribuția și se decide dacă nomenclatorul grupelor rămâne neschimbat sau
suferă sciziuni. Pentru exemplificare, să spunem că, studiind graficul 2,
constatăm că grupele 2-5 sunt omogene, dar grupa 1 se prezintă scindat; din
cele 7 elemente, 4 sunt grupate într-un colț, iar celelalte 3 în alt colț.
Marcăm diferențele cu 1A (grupul de
4) și 1B (grupul de 3), apoi trecem
la graficul următor. Dacă pe acesta, sau pe următoarele, constatăm noi
sciziuni, marcăm evenimentul cu semnul _ (care avertizează asupra unei
subgrupe), rezultând notații de genul 1A_1
și 1A_2. Procesul continuă până la
ultimul grafic (sau analiză efectuată direct pe tabelă), moment în care
convertim numele provizorii (sau de lucru) ale grupelor cu numele lor
definitive, sub care vor fi vehiculate, rezultând un tabel de forma:
grupa temporară grupa definitivă număr piese
1A_1 1a 2
1A_2 1b 2
1B 2 3
2 3 4
3 4 2
4A 5 2
4B 6 1
5 7 2
Notația
1a, 1b, pe coloana din mijloc, indică
subgrupe ale grupei 1.
Evident, procesul de alocare a grupelor este mai dificil
la început, respectiv cu un număr mare de piese care se pot aloca oricum (nu
știm cum, dar încercăm să aflăm), iar analiza se poate desfășura corespunzător
numai într-un grafic, în timp ce, de la graficul 5 sau 6 lucrurile sunt deja
cristalizate, iar în situația unor loturi mai restrânse, reprezentarea vizuală
a valorilor nu mai este necesară[55].
Nu s-au făcut grafice, în general, pentru studiul arcuirilor
sau pentru grosimi. Aceste date sunt totuși relevante, la nivelul mediilor de
grupă, putând avea caractere specifice mediului cultural. În situația în care piciorul este relativ neobișnuit într-un
lot, graficul 6 nu s-a mai realizat, mulțumindu-mă cu compararea datelor direct
în tabel (procedură, de altfel, mai puțin costisitoare). De remarcat că
descrierea diferită a piciorului nu a
produs, în general, subgrupe noi, decât dacă descrierea este foarte
contrastantă (de ex. 3 exemplare fără picior, dar alte două au picior de 40 și talpă de 70).
După clasificarea vaselor întregi urmează, aproape
întotdeauna, clasificarea jumătăților de vas (marea majoritate cele
superioare). Seria vaselor întregi este fragilă, statistic, pe practic oricare
sit de epocă; ceea ce s-a întâmplat
să fie vas întregibil se demonstrează a fi, de cele mai multe ori, o imagine
falsă a întregului, atât sub aspect morfologic, cât mai ales sub aspectul
capacității. A trage concluzii numai din studiul vaselor întregibile înseamnă
după experiența acumulată în câțiva ani de cercetare a fenomenului acceptarea
deliberată a concluziilor false, mai ales pe linia frecvenței statistice a unui
tip sau altul (ceea ce poate avea consecințe serioase în momentul înserierii;
dar aceasta mai încolo...). Problema este că, definițiile fiecărei grupe fiind
fundamentate pe proporțiile generale
ale vaselor, aceste cunoștințe sunt foarte greu de transferat vaselor
fragmentare. Procesul de comparare a vaselor întregi (deja definite morfologic)
și cele fragmentare (de definit acum) este dificil, folosind numai
caracteristicile comune celor două serii[56].
Se procedează la alocarea pieselor neclasate unor grupe cunoscute, folosind
p. 29
obositorul procedeu
prin eliminare; procedeul se referă la arondarea alternativă a unei piese și
judecarea ulterioară prin eliminare de posibilități. Pentru a exemplifica, să
spunem că piesa fragmentară F se alocă pe primul grafic grupelor 1c sau 3 sau
7d (notat 1c/3/7d). Pe al doilea grafic se studiază poziția elementului F față
de cele trei grupe posibile și se elimină (dacă avem noroc) o posibilitate,
rămânând alternativa, să spunem, 1c/7d. Pe al treilea grafic încercăm să
decidem, dacă este posibil (piesa F poate fi încăpățânată și să se plaseze între cele două grupe cunoscute). Sunt
situații, nu puține între o pătrime și o treime din cazuri când piesele
fragmentare (cu diametru maxim cunoscut) nu se pot totuși clasa, pentru bunul
motiv, de pildă, că grupele 1c și 7d (pentru a urma exemplul) se diferențiază numai pe proporțiile generale ale
vasului, sau pe caracteristici ale calotei
inferioare.
Ce facem cu piesele neclasate? Au
aparținut și ele unor tipuri morfologice concrete, în existența lor istorică,
respectiv înainte de a deveni cioburi rătăcite. Mă tem că nu există decât două
soluții, ambele nefericite. Prima este ca grupul de piese neclasate (să spunem
4 de tipul 1c/7d) să fie distribuit arbitrar grupelor respective, funcție de
frecvența constatată pe vasele întregi. Dacă avem 6 exemplare întregi din 1c și
două din 7d, vom distribui 3 piese fragmentare1c/7d grupei 1c, și o piesă 1c/7d
grupei 7d. Pare echitabil, dar înseamnă să dăm prea mult credit loteriei
vaselor întregibile, asupra căreia tocmai atenționasem... A doua soluție este
ca piesele nealocate ferm, la sfârșitul analizei, să fie declarate nule, sau
invalide, pentru analiza statistică. Am optat pentru această a doua variantă,
în practica curentă, pentru a nu fi acuzat de practici neștiințifice, cu
conștiința faptului că, de fapt, am făcut loc unei inexactități: grupa 1c, din
exemplu, va figura în statistici cu 4 exemplare, în loc de aproximativ 7, câte
știm că ar trebui să fie, adică aproape jumătate din cât este; or, în analizele
finale, pe areale mari, prezența masivă, sau, din contră, diminuată, a unei
grupe morfologice, poate conduce la concluzii diferite.
Finalmente, oricât am încerca să reconstituim o situație
inițială, trebuie să fim conștienți că majoritatea faptelor de care avem
nevoie, pentru o analiză corectă, sunt și rămân în umbră. Vasele reconstituite,
total sau de jumătate, adună cam o cincime din numărul de fragmente publicate
(și, încă mai puțin din cele realmente recuperate prin săpătură). Vasele
întregi, la rândul lor, reprezintă cam un sfert din numărul jumătăților
superioare. Așa stând situația, și fiind necesar să facem o alegere, am optat
pentru încercarea de a clasifica
jumătățile de vas (inclusiv cele inferioare, care sunt însă mult mai puține),
ceea ce ne consolidează considerabil situația statistică. Dacă vasele întregi
reprezintă maxim 5% din totalul ceramicii (judecat la criteriul număr minim de piese), cu jumătăți
superioare cu tot acest procent poate fi ridicat între 15 și 20%. Ca în orice
analiză statistică (sondajele de opinie, de exemplu), rezultatele sunt cu atât
mai credibile cu cât eșantionul (aici: vase întregibile) este mai mare. Iar
când massa studiată nu se numără cu milioanele (precum corpul electoral), ci cu
sutele (precum olăria dintr-un nivel de așezare), este necesar ca eșantionul să
fie mai mare de 5%. Aceste rânduri au fost necesare atât pentru a înțelege
insistența de a smulge rezultate de pe olăria fragmentară, cât și ca un apel
adresat arheologilor de teren și restauratorilor din laboratoare, pentru un
efort mai consistent pentru reconstituirea cu acuratețe! a formelor
ceramice. Altfel, practic, nu avem obiect de studiu!
Aceasta ar fi teoria generală a
clasificării morfologice în cascadă, folosind grafice cu două coordonate.
Într-o lucrare recent publicată[57] arătam însă că aceasta ar fi numai una dintre posibilități (numită acolo
taxonomia A sau clasificarea de relație, fiindcă permite comparații între
areale diferite), aplicabilă loturilor de vase întregi și analizelor pe spații
largi. Studiul unui sit sau unor situri dintr-un perimetru geografic
restrâns, cum sunt cele de la Dulceanca recomandă o altă procedură
(taxonomia B), care începe analiza cu formatul
superior (graficul 3 din lista supra), proporțiile marginii (graficul 5 din listă), unghiurile marginii raportate la tangenta
superioară (graficul 7 din listă), studiul amplitudinii arcuirii (absent în lista supra, respectiv es pe x și ei pe y), care încheie prima etapă, ce definește grupele morfologice; în a doua etapă,
numai, se studiază proporțiile generale
și caracteristicile piciorului, etapă
care definește subgrupele
morfologice. Această procedură inversată urmărește clasificarea tuturor
jumătăților superioare și forțarea, în acest fel, a constituirii unui lot
statistic semnificativ. Evident, grupele astfel constituite sunt cam nefirești,
și nu se recomandă folosirea lor pentru comparația cu ceramica din alte areale.
Procedeul este însă util analizei intra-sit,
acolo unde, aproape totdeauna, nu avem suficient
p. 30
material, și
poate produce o înseriere convingătoare, care să permită clarificarea
relațiilor cronologice între situri (alături de alte procedee, discutate la
alte capitole).
De remarcat, la încheierea discuției despre grafice, că
există tehnologie pentru graficele tridimensionale, care pot fi nu numai mai
interesante științific (aduc cu 50% mai multă informație), dar și mai
instructive sau pur și simplu mai amuzante. Cele mai la îndemână mijloace pe
care le cunosc se referă la realizarea graficului cu trei coordonate în AutoCAD
și 3DStudio. Problema este una pe care am mai menționat-o: absența
cunoștințelor de automatizare pentru realizarea obiectelor în spațiu direct
dintr-o listă (așa cum, de pildă, face MSGraph, în Word, cu tabelele de cifre
care sunt convertite în expresia grafică). Din acest motiv, graficul în trei dimensiuni
rămâne la această oră o unealtă pur demonstrativă (de pildă, seria de date I/a pe x, Is/I pe y și SL pe z ar fi o încercare interesantă). Probleme ar
fi și de altă natură: un grafic în 3 dimensiuni nu poate fi analizat static, ci
cu mișcarea camerei (sau a blocului de obiecte). Graficul în 3 dimensiuni este,
deocamdată, o unealtă demonstrativă.
MAI DEPARTE - § 1.3.4. (analogia absolută)
[44] RUSANOVA 1976, p. 10, fig. 1; reprodusă
și aici, vol. III, secțiunea I, planșa IV, fig.
12.
[45] Dacă în partea introductivă
a lucrării, când am expus formulele de calcul, am exprimat operația aritmetică
prin semnul :, ca la școală (evident, din dorința de a nu îngrozi cititorul
cu prea multe noutăți), a venit momentul să precizez că, foarte frecvent (în
special în volumul de anexe tehnice), același rol îl va avea semnul / (citit:
slash în engleză), cu care m-am
deprins în mânuirea bazei de date. Similar, semnul înmulțirii va fi *, nu
x. Inevitabil, pot apare ambiguități, fiindcă / poate avea sensul ori,
sau (în text, nu la calcul), iar * poate avea sensul, deja explicat, de
orice altceva (însă într-un context de clasificare, de tipul P* sau M*
). Ambiguitățile fac parte însă din viața noastră, însă cu unele ne-am
obișnuit, cu altele încă nu (x este și litera, iar : este și semn de
punctuație). Dacă este adevărat că scriem aceste lucrări am numit tezele de
doctorat nu pentru a primi un titlu, ci pentru cei care vin, atunci mi se
pare normal ca o lucrare în care prelucrările sunt mediate de programe de
calculator să utilizăm semne proprii domeniului; evident, cu riscul de rigoare,
de a mi se reproșa violentarea convențiilor curente sau neinteligibilitatea
textului.
[46] Sistemul Rusanovei
nu a avut nici un rol genetic în nașterea Sistemului
Compas (am luat la cunoștință după ce sistemul exista). Cele două sisteme
fiind însă raționale și urmărind același scop, este firesc să ajungă la soluții
asemănătoare.
[47] RUSANOVA 1976, p. 17, graficele 4 și 5,
reproduse și în lucrarea prezentă, volumul III, planșa IV, fig. 13, 15.
[48] Vezi și RUSANOVA
1976, p. 37, fig. 17.
[49] RUSANOVA 1976, p.
121, fig. 41; a se remarca faptul că gruparea de piese din stânga graficului
este pur și simplu spulberată doar fiindcă pe acolo trece granița grupelor A
și B.
[50] RUSANOVA 1976, p. 90, fig. 30.
[51] FUSEK 1994, fig. 14 b, reprodusă în vol. III, Planșa
IV, fig. 14; clasificarea din PARCZEWSKI 1993 (p. 32-33, tabelul 1) urmează
procedura Rusanovei, însă clasificarea este mai stufoasă și pare mai adaptată
de a prelucra un material local.
[52] Că așa este o
demonstrează Secțiunea IV a
volumului II.
[53] Așa cum
exemplificam în TEODOR E. 1996, p. 20-21, fig.
17-20.
[54] TEODOR E. 1996,
fig. 34A și 34B.
[55] O notă strict
pentru utilizatorii computerului: datele necesare graficului se pregătesc cu un
crosstab query cu 3 câmpuri. Primul
este, în principiu, un câmp de clasificare temporară (care ulterior se poate
șterge), cu specificațiile group by,
column heading, ascending, al doilea este x (să spunem Ls), cu specificațiile group
by, row heading, al treilea este y (deci Fs), cu specificațiile max,
value.
[56] Vezi secțiunea IV al volumului II, unde se
găsesc numeroase exemple ale unor astfel de analize (respectiv clasificarea
jumătăților superioare), de exemplu Anexe, p. 144.
[57] TEODOR E. 2000, § 7.